måndag 8 maj 2017

Riddari

Äntligen har jag stickat färdig min Riddari! Jag är så nöjd! Men jag har inte kunnat använda den. Den är ju fasligt varm, men det blåser ju igenom den... Jag avskyr blåst om jag inte har något vindtätt på mig, men har jag det, då gillar jag blåst!





Jag stickade den som en tröja och plockade upp maskor och stickade knappkanterna. Jag virkade innan jag klippte för att säkra maskorna. Jag vågade inte stoppa in alltsammans i min symaskin, tror nog att det hade trasslat ihop sig rejält om jag försökt mig på det. Jag tog samma garn som jag stickat med när jag virkade. Det blev egentligen lite för tjockt. Men när jag kommit så långt orkade jag inte göra om. Sen sydde jag på ett kantband/knappband som jag köpt på Panduro. Köpte liiite för kort bit, så när ena sidan var klar var jag tvungen att beställa mer kantband/knappband. Det var inte heller så lätt att hitta passande knappar. Fanns massor i brunt, men inte så mörk brun som jag ville ha. Hittade perfekta matta knappar i en restlåda, men det fanns så klart för få. Blanka knappar fick duga.



Jag stickade tydligen lite lösare när jag började med flerfärgsstickningen. Så oket är större än resten av koftan... Sjukt irriterande, men orkar inte göra något åt det nu. Kanske skulle bli bättre om jag blockade koftan?! Orkar inte det heller... Nästa gång, om det blir en nästa gång, tar jag en halv storlek mindre på stickorna i flerfärgsstickningen! Jag skulle gärna ha lite vidare ärmar också, och lite kortare än dessa blev.

Garn: Lettlopi
Mönster: Riddari
Stickor: 4,5 och 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar