måndag 18 januari 2016

Tofflor

Jag har stickat ett par tofflor till Storasyster. Det är ju alltid lika roligt med före och efter-bilder när man tovar något i tvättmaskinen.

Före: 

Tofflorna mäter 37 cm i längd och 33 cm runt foten (innan där man börjar sticka fram och tillbaka).


För att inte få ett hack mitt uppe på foten där jag byter färg, har jag använt metoden joggles stripes. Se instruktion HÄR.



Jag är också väldigt nöjd med att sticka ihop baksidan med kitchener stitch. Det sista varvet jag stickade är rosa och jag har sytt ihop med kitchener stitch med blått garn. Syns inte alls! Det blir så snyggt!!

Efter:

Storlek 36-37 ungefär. Tofflorna mäter ca 27 cm i längd och 27cm runt foten. Jag fick dra i dem på längden medan de fortfarande var våta. Annars hade de blivit för små. 

Mönster: Druttens tovade tofflor
Garn: Drops Eskimo ca 3,5 nystan (har kvar 16 g av det cerisa och 20 g av det blå).
Stickor: 8
Tvättade i tvättmaskin i 40 grader tillsammans med ett par jeans och skona tvättmedel.

söndag 10 januari 2016

Mössa

Jag har stickat mig en ny mössa. En Fina Evelina Slouchy Beanie av JennyPenny! Den blev så fin!






Mönster: Fina Evelina Slouchy Beanie
Garn: Drops Fabel, svart, vit och cerise
Stickor: 2 och 2,5

torsdag 7 januari 2016

Månadens disktrasa augusti (i december)

Jag har nu stickat 8 stycken disktrasor på ett år, det blev inte en i månaden som jag hade tänkt. Men jag ger inte riktigt upp än, jag ska försöka sticka fyra till. Jag har två mönster förberedda och jag har ju 4 nystan kvar som jag faktiskt beställt för ändamålet. Det är ett bra projekt att ha med i handväskan, tar inte för stor plats och funkar oftast att ta upp även på korta stunder (som på bussen till tåget till jobbet).

Jag avslutade året med en röd disktrasa, lite juligt så där. Trots att det bara är den åttonde i ordningen (augusti månad).



Mönster:  Candle flame cloth
Garn: Järbo soft cotton, röd
Stickor: 3,5

söndag 3 januari 2016

Gott nytt år!

... eller god fortsättning på det nya året kanske man hellre ska säga.


Vi firade nyår med samma gäng som tidigare år och även i år blev jag ansvarig för efterrätten. Jag älskar ju efterrätter så det passar mig utmärkt. Tycker också det är kul att överraska barnen med så många olika efterrätter, de är nyfikna flera dagar i förväg och frågar mina barn om de vet vad det ska bli för efterrätter... Men jag säger inget till mina barn heller, förrän jag börjar göra dem. Då är det lite svårt att dölja. Och så är de så bra provsmakare och kritiker!

I år blev det dessa fyra:

Lakridspannacotta med hallongele:

Jag utgick från DETTA pannacottarecept och smälte helt enkelt ner krossad turkisk peppar i den varma grädden. Hade också i svart karamellfärg eftersom det endast blev lite dassigt ljust grått annars. Jag pallade upp brickan jag ställt alla pannacottor på i kylen, så att ytan lutade på pannacottan. Blev inte så mycket lutning, men en liten kul detalj i alla fall.                               Hallongelén gjorde jag enligt DETTA recept, men jag silade bort hallonkärnorna så att det blev en klar gelé. Glöm för allt i världen inte att gelén ska svalna lite innan man häller den på pannacottan, annars smälter panancottan och löses upp på ytan... Som tur var gick det att fiska upp de små pannacotta-klumparna, men det arbetet hade man ju gärna sluppit...

Vit chokladmousse med polkagris:

DETTA smarriga recept använde jag. Hade tänkt spritsa lite snyggt marmorerat i skålarna, men min sprits gick sönder vid första försöket. Så det blev till att skeda upp istället. Inte heller vad jag hade tänkt, men det gick ju det med. Letade som en tok efter polkagrisspiraler att dekorera med, men det verkar bara gå att få tag i på marknader (enda stället jag sett det i alla fall) och det är ont om marknader i mellandagarna, så det fick helt enkelt bli en vanlig polkagris på toppen. Jag hade i polkagris och karamellfärg i ungefär hälften av smeten, men inser nu att det hade blivit mer marmorerat om jag bara hade haft kanske en fjärdedel rosa och resten vitt.

Ananaspaj:

Jag gör som DETTA recept, men jag tar inte krossad ananas utan hela ananasskivor och lägger uppe på smeten innan jag ställer in pajen i ugnen. Mycket snyggare och godare enligt mig.








Morotskaka:

Enligt DETTA recept, men med ett par teskedar vaniljsocker också. Jag köpte vit marsipan och färgade orange och grön och gjorde egna morötter. Hade handskar på mig när jag färgade marsipanen med karamellfärg. Den blev lite väl kladdig, så när jag fått bra färg fick jag blanda i en hel del florsocker för att det skulle gå att forma morötter.





Jag hade också ett fat med färsk ananas och persimon.

Jag tror det blev bra i år också. Alla hittade någon favorit!

torsdag 17 december 2015

Julgranskulor

En favorit-kollega tänker fly julen i år. Själv har jag pyntat med lysande julstjärna och snöflingor i fönstret på jobbet. Tänkte att jag skulle ge henne något lite juligt, men ändå lite hon. Hon har en tatuering som jag kom på att jag kunde sticka på en julgranskula!


När den var klar insåg jag att jag egentligen gjort fel. Kvinnosymbolen blev inte rätt längst ner. Så jag gjorde en till!


Tyckte att de blev rätt bra till slut, så hon fick båda två till första advent, att hänga upp på jobbet!



En annan kollega såg dessa och blev lite "avis", jag förklarade att hon inte hade någon bra tatuering att sticka av... (på skoj alltså). Hon tycker däremot mycket om hästar och tillbringar mycket tid i stallet. Så jag gjorde en julgranskula till henne också och hängde upp i hennes rum innan hon kom till jobbet nästa morgon! =)



Mönster: Ritade av och konstruerade om två korsstygnsmönster.
Garn: Järbo miniraggi
Stickor: 2 mm


lördag 28 november 2015

Solution


För länge sedan, när jag hade ont i min arm (tennisarmbåge) så vann jag ett fantastiskt fint garn från Creativa Cia. Jag påbörjade en Solution-sjal, men den fick bli liggande... I somras tog jag upp den igen och har stickat lite till och från på den. Nu är den äntligen färdig!

Jag gjorde den större än i mönstret eftersom jag tyckte att min förra Solution blev lite liten. Jag tror jag ökade med 4 stycken mönsterrapporter (kanske 72 maskor).

Mönster: Solution
Garn: Delphinium mix (handfärgad babyalpaca)
Stickor: 4






tisdag 24 november 2015

Virkad väska och disktrasa

Månadens disktrasa går så där. Nu har jag gjort klar en till och upptäckte att jag ju inte gjort någon i maj... Jag hittade ett mönster som jag tyckte var fint på en finsk sida, tur man kan följa diagram. :-D




Garn: Järbo Soft Cotton
Mönster: diagram HÄR
Stickor: 3,5

Jag blev bjuden på en 70-tals fest. Funderade mycket kring kläder och accessoarer. Bestämde mig för att virka en liten väska i alla fall. Ganska fin, vet inte om den blev så mycket 70-tal dock...




Garn: restgarner och det bruna är Drops Paris
Virknål: 4,5 el 5
Mönster: vanliga mormorsrutor och improvisation