onsdag 23 juni 2010

Loppisfynd!

För ett par helger sedan tog jag en sväng till en loppis för att köpa dragkedjor. Jag har ju sytt necessärer till Lillasysters dagisfröknar som ett tack för den här terminen och då behövde jag dragkedjorna. Hittade sju stycken dragkedjor i olika längder och färger för 5 kr styck och en påse med sju dragkedjor för 15 kronor. Alla oanvända med lapparna kvar. Vilka fynd va?!

Jag var ju tvungen att ta en liten titt på garner också (det är ju helt omöjligt att gå förbi den hörnan...). Det fanns ovanligt mycket garner den här dagen, mycket grova ullgarner och även annat fint. Jag sansade mig lite och tänkte att jag faktiskt inte behöver köpa, eftersom jag inte ens kunde komma på något projekt för garnerna. Två nystan följde dock med hem.


Det lila är 100 gram 100% ull. Lila är egentligen ingen färg jag skulle köpa, men för 15 kr så kan jag ju prova en ny färg :-). Det grå är 200 g, men jag vet inte säkert om det är ull. Någon som vet hur man tar reda på det förresten? 15 kr även för det nystanet! Snacka om KAP! Sen när jag kommer till kassan, säger expediten: 40 kr... Det visar sig att det är halva priset på all textil och tillbehör just denna dag. Tänk om jag hade vetat det innan jag ställde mig i den drygt 15 minuter långa kön. Då hade jag köpt massor med garn...

5 kommentarer:

  1. Alla verkar ha så bra loppisar hela tiden. Jag hittar typ aldrig nåt kul, speciellt inte fint garn.

    SvaraRadera
  2. Oops, det var kanske tur du inte visste...då hade du kanske spenderat mycket mer. Men fina garner du hittade! Nu blir jag oxå sugen på loppis, jag som har så mkt garn hemma...

    SvaraRadera
  3. Man kan testa vilket material garnet har genom att bränna det. Jag har en bra beskrivning på hur du gör och hur olika material luktar och vilken typ av rök de avger. Jag mejlar den till dig!

    SvaraRadera
  4. Loppis är bra, alltid något man behöver, eller inte behöver. Fint garn du hittade, du får visa senare vad det blev.

    SvaraRadera
  5. Tack till The Knitting Seaman för "flamtestet"! Nu kan jag meddela att det är ullgarn. Det var lite svårt att se hur det brann, det slocknade hela tiden. Men det luktade brännt hår, det blev svart, sprött, poröst stoft exakt som för djurfiber enligt testet! =)

    SvaraRadera