måndag 26 september 2011

Bokpapper är överskattat...

Storasyster har läsläxor varje vecka. Det har nu gått ett antal veckor sedan skolstart och vi har fått diverse påminnelser om att vi bör slå in boken i bokpapper. Inte heller denna helg kom vi ihåg att köpa detta och imorgon ska boken med till skolan igen... Så, vad gör man (om man är en pysselmamma)? Jo, självklart syr man ett bokomslag! Tyget är vävplast från Ikea, som fanns i gömmorna. Imorgon bitti får vi se vad Storasyster säger, om det duger eller inte...


Mönstret är enklast möjliga, bara två raksömmar! Tar max 10 minuter att sy!
Så här gör jag:
1. Mät ett par cm extra tyg i över- och underkant på boken och 5 cm på sidorna (kunde ha varit lite mer, kanske 7 cm, beror också på hur stor boken är...).
2. Klipp ut tyget.
3. Vik in över- och underkanten (nåla om det behövs)- tänk på att ha kanske 0,5 cm bredare än boken eftersom sömmen kommer här.
4. Vik in sidorna (ha boken i omslaget, så att det inte blir för stramt) och nåla vid behov.
5. Sy en raksöm i över och underkant, nära kanterna.
6. Stoppa in bokens pärmar i sidoflikarna.
Och nu har du fixat ett bokomslag!

Har du inte vävplast utan tyg, måste du antagligen zick-zacka kanterna!
Gör du ett bokomslag efter min beskrivning, kommentera gärna här och länka till ditt, så att jag kan få se fler! Och skriv så klar att du använt min enkla beskrivning om du har gjort det (och länka till mig)... =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar