måndag 29 december 2014

Hundleksaker

Nyårsafton ska vi fira med samma fyra familjer (vi blir fem familjer med oss) som förra året. Vi delar upp matlagningen så att alla bidrar med ungefär lika mycket. Jag tycker dock att man måste ge värdparet (också samma som förra året) något extra, för det är faktiskt en hel del jobb före och efter, trots att vi alla hjälps åt.


Någon vecka in på det nya året kommer värdfamiljen att utökas med en vovve! Då tyckte jag att det kanske kunde passa med några hemmagjorda hundleksaker!


Denna leksak är gjord av tre gamla t-shirtar. Jag klippte två vita, en lila och en röd remsa, ca 140 cm långa och 10 cm breda. Hur man flätar hittade jag HÄR, detta är den "vridna" varianten. Den är ca 35 cm lång (mätt från ytterkant på knutarna) och ca 11 cm i omkrets.



Denna fläta är ca 34 cm lång och flätan är ca 5,5 cm i omkrets (tjocka delen). Klippte ca 120 cm lång och ca 5 cm bred remsa. Gjorde en vanlig fläta på mitten och flätade sedan ihop testarna i samma färg.



Gamla jeans samlar jag ju på mig hela tiden, här är det både mina, sambons och barnens byxor och en kjol som använts.
Flätan är lite mer fyrkantig, men det är samma sorts fläta som den första vit/lila/röda, men denna är inte "vriden". Den är 16 cm lång, 13 cm i omkrets. Remsorna är ca 7-8 cm breda. Jag minns tyvärr inte hur långa de var från början, men man behöver längre än man tror...




Vanlig fläta ihopknuten i en ring. 5 cm breda remsor, minns inte längd här heller...

Jag hoppas att vovven kommer att tycka om att tugga på de här leksakerna. Jag har ingen erfarenhet av hundvalpar, men jag tänker mig att de gärna tuggar på saker?! Jag gjorde både stora och mindre leksaker, har ingen koll på hur stor hunden är när den kommer till familjen, eller hur stor den tänker bli när den blir stor :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar