torsdag 17 augusti 2017

Ullmarknad i Österbybruk

I lördags var jag på Ullmarknad i Österbybruk. Det var roligt! Förutom all fin ull och annat att titta på så gjorde jag en tovad ullboll som man skar upp med ett kryss, så att den ser ut nästan som en blomma. Det blev jättefint och var riktigt roligt. För hur länge sedan som helst köpte jag ett kit med ull och instruktioner för att tova ett sittunderlag. Men det har inte blivit av. Nu ska jag istället tova bollar tillsammans med Lillasyster av den ullen! Hon var tidigare i sommar på ett dagläger på en vikingagård och fick där bland annat tova ull och tyckte det var kul.


Jag provade på att spinna på slända också. Gick en kurs för ett par år sedan och har ull hemma att spinna av, men det blev liksom aldrig av att jag gjorde det. Så nu fräschade jag upp kunskaperna litegrann. Jag hade också tänkt tälja mig en egen nystpinne, men tänkte att den inte kommer bli så bra som en "proffsgjord", så jag köpte en istället. Nya 4:or köpte jag också, mina gamla i trä har en irriterande skarv...


Jag köpte lite garn också, såg så fina pulsvärmare och köpte garn och mönster till dem. Sen såg jag det flerfärgade garnet. Vad är det med mig och flerfärgade garner??? Jag fullkomligt älskar dem i nystan eller härva. Men sen vet jag aldrig vad jag ska sticka i dem... Och tycker sällan det blir fint uppstickat heller... Ja, ja, det här ska bli någon slags enkel rätstickad sjal i alla fall. För sjalar älskar jag att sticka och att ha runt halsen på vintern, både inomhus och utomhus!

Typiskt att semestern är slut, när jag kommer på så många roliga nya projekt... Spinna, tova, sticka pulsvärmare och sjal, förutom de projekt jag redan har igång (Galdhöpiggen-tröja, Summer bursts in June-sjal, en spetssjal och säkert några fler bortglömda...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar