tisdag 1 januari 2019

Efterrättsbuffé på nyårsafton


Som vanligt ansvarade jag för efterrätterna på nyårsafton. Alltid lika roligt, men också rätt kämpigt att komma på bra och roliga nya recept. Två dagar tar det mig att göra alla efterrätter (inte så effektiv tid men ändå). Tror det blev lyckat i år också. När jag dekorerade och ställde fram efterrätterna var alla 10 barn runt mig hela tiden, ivriga att få se vad det skulle bli. Hade till och med svårt att hinna fota alla efterrätter innan barnen ville hugga in. :)

Key lime pie, supergott! Det var min favorit i år!


Creme brulée Funkar tydligen väldigt bra i varmluftsugn istället för vattenbad! Köpte en brännare och det var det helt klart värt!


Passionsfruktstrifle, men jag gjorde brända mandlar och strödde på istället för kolanötter. Mascarponekrämen blev lite väl fast tycker jag. Kan det ha berott på sorten mascarpone, eller hade man kanske behövt ha i något mer som mjukar upp?


Devils food mini cupcakes, kanske aningen torra. Svårt att veta vad mini är i storlek när det inte står i receptet.


Och eftersom jag fick så många äggvitor över när jag gjorde Key lime pie och Creme brulée så svängde jag ihop marängsmet. Det blev två plåtar småmaränger och en plåt med större plattare maränger som jag gjorde till mini-Pavlovor! Blev en bonusefterrätt! Lade på färdig lemoncurd, grädde, blåbär, hallon och kiwi och riven vit choklad.


Det jag inte haft tidigare är något med jordgubbar i, ska försöka komma ihåg det nästa år! :)



God fortsättning på det nya året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar