lördag 24 april 2010

Surdeg och mössa

På bloggen "Blomma åker vagn" hittade jag ett bra möss-mönster. Testade att sy efter det mönstret med tyg jag köpt för något år sedan. Storleken i mönstret är 3-7 år, jag tog i lite extra med storleken för jag tänkte att Storasyster ju snart är 7 år och jag tycker att barn-mössor brukar vara små på hennne. Jag tog visst i lite väl mycket, mössan är till och med lite för stor till mig... Någon dag ska jag göra ett nytt försök. Det var lite besvärligt att sy eftersom trikå-tyget rullade sig hela tiden. Undrar hur man undviker det?


Jag har en råg-surdeg i kylen som jag matar en gång i veckan. Har haft den ett tag, men inte tagit mig för att baka av den. Jag hade ett recept jag fick med surdegen av en kollega. Förra helgen provade jag att baka. Tyvärr var receptet inte så utförligt på hur man skulle göra, så jag improviserade lite. Resultatet blev god smak, stenhård yta och kompakt innehåll. Jag tror att det blev för mycket mjöl och för lite knådat. Ska leta efter något enkelt surdegsrecept på nätet till nästa gång. Tips emottages tacksamt!

3 kommentarer:

  1. Jag håller på att ladda för att börja baka med surdeg. Har hört att man får göra några försök innan man blir nöjd. Jag har köpt Martin Johanssons bok om surdeg. Den är väldigt informativ och inspirerade. Han har en blogg också där du kan få tips och recept. http://paindemartin.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Jättefin mössa. Jag har ingen bra erfarenhet av att sy i trikå. Försökte också sy en mössa men jag gav upp...Hoppas du får något bra tips.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, jag har sett den sidan, men inte läst den så noga. Ska kolla där igen!

    SvaraRadera