fredag 7 januari 2011

Godaste sockerkakan och små änglar

Min mamma brukade göra den här sockerkakan när jag var yngre och det är den godaste sockerkakan jag någonsin har smakat - ever! Jag tror att det är gräddfilen som gör det, eller antagligen är det hela kombinationen. Den är inte precis nyttig, men det är ju inte meningen direkt. Den är lite kladdig i mitten och det älskar jag. Här får jag döpa om den från mammas sockerkaka till:

Druttens sockerkaka

200g smör
2 1/2 dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl gräddfil




- Sätt ugnen på 175 grader.
- Smörj och bröa en sockerkaksform (ca 1 1/2 liter).
- Rör smör och socker poröst.
- Tillsätt ett ägg i taget och rör om.
- Sikta ner mjölet blandat med bakpulver.
- Tillsätt gräddfil och rör om tills allt är väl blandat.
- Häll smeten i formen och grädda i botten av ugnen i ca 45 min till en timme.
Kolla efter halva tiden så att den inte blir bränd uppepå, lägg på folie om kakan blir för brun.

Ät och njut!


När jag var på Syfestivalen i november köpte jag lite pärlor för att göra dessa söta änglar. Makramé-ängeln blev inte så snygg direkt, den ser mer ut som en nunna eller något när det är snören brevid huvudet...

1 kommentar:

  1. Tqck för tipset! Vilken hög och fin sockerkaka, inget dö´bakt över den, inte.
    kram mia

    SvaraRadera