tisdag 18 februari 2014

Jag får inte sticka...

...och inte virka heller... *snyft*

Som jag skrivit tidigare så har jag drabbats av "tennisarmbåge" (lateral epikondylit, antagligen också medial sådan...). Jag har helt enkelt väldigt ont i flera muskelfästen i min högra armbåge. Jag har googlat och pratat med kollegor (som är sjukgymnaster) och hittat träningsövningar och strechövningar som jag gjort, lite sporadiskt så där... Och jag har försökt undvika att göra saker som gör ont. Ibland i alla fall... Men det är fasiken inte lätt att undvika att använda högerarmen om man är högerhänt... I princip allt gör nämligen ont. Ibland till och med att bara vila armen. Och jag vaknar på natten av att jag har ont...

För ett par veckor sedan tog jag äntligen mitt förnuft till fånga och sökte hjälp. Jag ringde vårdcentralen. De hänvisade till rehab. Som inte hade tid, eller jo, en kiropraktor hade faktiskt en ledig tid. Om två veckor. Det var igår. Kiropraktorn var en väldigt babblig variant, jag fick knappt en syl i vädret. Kanske lite beroende på att jag egentligen borde kunna en hel del om min åkomma själv, med min utbildning... Jag vet inte.

Hur som helst resulterade det i att jag har fått stränga förhållningsorder om träningsövningar. 1 kg vikt, 20 ggr, 2 ggr/dag i tre veckor, bara excentrisk träning, dvs hålla emot/bromsa. Fint så.


Det som är mindre bra (eller egentligen är det nog bra) är att de stränga förhållningsorderna också förbjuder repetativa och/eller statiska rörelser med högerarmen... Och en stor bov i dramat är stickning och virkning. Både repetativa och statiska rörelser finns där. Det borde jag ju ha vetat och förstått, men jag vill ju så gärna sticka...

Du kan inte ana hur många repetativa och statiska rörelser man gör i sin vardag, som man aldrig någonsin tänkt på, eftersom man inte har ont... Borsta tänderna, hålla i en bok, dammsuga, skriva, vispa, bära kassar, köra vagn, hålla i sig när man står på bussen, peta på mobilen, skriva på datorn, lägga pärlplattor... Ja, hela dagen är full med smärtsamma rörelser som bör undvikas. Just nu har jag ont tex när jag håller i ett glas vatten och försöker dricka, ibland har jag svårt att få upp gaffeln till munnen pga smärta. Som du hör, det var verkligen dax att söka hjälp.

Om tre veckor ska jag tillbaka till den babbliga kiropraktorn och se hur det utvecklas. Han har en tremånadersplan för min rehabilitering.

Stickförbud i tre månader alltså... Vad gör man istället? När det mesta jag gör faktiskt gör ont?

2 kommentarer:

  1. Vad jag lider med dig. Har under två somrar nu haft oturen att få inflammation i överarmen och till följd av det inte kunnat virka eller sticka. DET ÄR HEMSKT, milt sagt. Man vill så mycket då helt plötsligt.
    Krya på dig, skänker dig många tankar:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas att du är bra i din arm nu!

      Radera