fredag 24 april 2009

Sjal (med mönster)

Den här var rolig att sticka! Det var inget svårt mönster, men det var lite jobbigt att sticka med stickor nr 15... Sen att man trasslade in sig i alla stora hål gjorde ju inte saken bättre precis :-). Garnet heter Targas från Svarta Fåret och är jättegosigt. Den blev lite större än jag hade tänkt. Jag ville ju kunna använda den som halsduk på vintern, men det blir lite för tjockt. Man skulle ju kunna repa upp några varv, men det är ju så tråkigt. Den får nog vara stor...

Mönstret finns massor med varianter på om man söker på nätet, men det här har jag använt (handskrivet av den butiksinnehavare jag köpte garnet av på symässan, tyvvärr minns jag inte vilken butik). Tre nystan gick åt.

Mönster:
Lägg upp tre maskor
Varv 1: Sticka tre räta maskor
Varv 2: 1 rät, 1 omslag, 1 avig, 1 omslag, 1 rät
Varv 3: 1 rät, 1 omslag, 2 aviga tillsammans, 1 omslag, 1 avig, 1 omslag, 1 rät
Varv 4 och framåt: 1 rät, 1 omslag, *2 aviga tillsammans, 1 omslag* upprepa *-* tills du har två maskor kvar på stickan, 1 avig, 1 omslag, 1 rät
Sista varvet: Räta maskor
Maska av

Närbild på hålen ;-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar