söndag 24 maj 2009

Hustvätt och rabarbersaft

Vi ska måla om huset. Jag har verkligen haft ångest för detta jättetråkiga jobb, jag försöker ju stjäla till mig all tid jag kan för handarbete och så måste jag göra nåt sånt tråkigt istället... Hur som helst så började vi tvätta huset med målartvätt i lördags och då var jag ju bara tvungen att göra rabarbersaft ;-)... Verkar väl vettigt va?!

Rabarbern står bredvid ett litet förråd och när jag skulle tvätta där skulle det ju skvätta och rinna en massa målartvätt på rabarbern. Det går ju inte tänkte jag och gjorde lite god rabarbersaft istället:

Rabarbersaft

ca 1 kg rabarber skuren i cm-stora bitar
2 dl vatten
saften av en citron
4,5 dl strösocker
vaniljstång (uppskuren på längden)

  • Koka vatten , rabarber och vaniljstång tills rabarbern kokat sönder (ca 15 min).
  • Sila i ett durkslag med en handduk i.
  • Koka upp den silade saften igen tillsammans med citronsaften och sockret (jag lägger i vaniljstången även här).
  • Låt svalna (sila bort vaniljstången med stålsil) och häll upp i rena flaskor.

Blir ca 1 liter. Håller ca en vecka. Går bra att frysa.

1 kommentar:

  1. Rabarbersaft låter trevligt och gott! Ska prova ditt recept. Tack! Kul också att du hittade till min nystartade blogg. Hoppetossa

    SvaraRadera