söndag 1 maj 2011

Hjärtekatten Nisse




Jag fick ett mail om att hjälpa till att glädja ett hjärtsjukt barn och dess föräldrar. Du kan läsa mer om detta på Hjärtekattens hemsida. Självklart vill jag bidra! Jag har nu virkat min första Hjärtekatt. Jag bad Lillasyster om hjälp att hitta på ett namn till katten.


- Lillasyster, har du något förslag på vad katten kan heta?


- Det ser inte ut som en katt.


- Nähä, men det ska föreställa en katt, sa jag.


- Det ser ut som en björn.


- Jaha, men vad ska den heta då?


- Nisse!


- Jaha, ser det ut som en pojk-katt, undrar jag?


- Ja.




Så självklart för henne, och så tydligt vilka fördomar jag har. Jag tänkte att katten var en tjej för att den hade rosa tassar och nos. Lillasyster tyckte den såg ut som en kille i ansiktet...


Jag ska virka minst en kompis till Nisse, innan jag postar honom till Hjärtekatten. Ska klura lite på färgvalet nu...


Jag kom att tänka på Lotta på Bråkmakargatan, som hade en grisbjörn som hette Bamsen. Jag för min del har just tillverkat en björnkatt som heter Nisse! :-D

10 kommentarer:

  1. Vilken fin Nisse katt, håller på att virka min katt också :)

    SvaraRadera
  2. Håller med lillasyster, tycker också att det ser ut som en kill-katt. Nisse var ett utmärkt namn! Söt är han också!

    SvaraRadera
  3. lillasyster har så rätt så...och söt va Nisse oxå..

    SvaraRadera
  4. Det är intressant det där...varför ser den ut som en kille? För det tycker nog jag också. O Nisse är ett bra namn! Jättesöt är han!

    SvaraRadera
  5. Ja, visst ser han ut som en kille. Men hur skulle jag ha broderat för att det skulle ha sett ut som en tjej funderar jag på... Större ögon och ögonfransar kanske? Mindre nos och mun? Svårt...

    SvaraRadera
  6. Den blir säkert populär!

    SvaraRadera
  7. Fin kisse den där Nisse. ;o) Själv har jag idag blivit klar med hjärtekatten Muffins (min dotter fick också ge den ett namn). Bildbevis finns här:
    http://andasblogg.blogspot.com/2011/05/hjartekatten-muffins.html :o)

    SvaraRadera
  8. Hejhej! Första gången jag hamna i din blogg så de är väl bäst att lämna en kommentar ;) Fin hjärtekatt du gjort!

    SvaraRadera