söndag 6 januari 2013

Monster High - mönster

Döttrarna leker med Monster High-dockor, framför allt gör Storasyster det. Hon har tidigare inte alls pratat om nya kläder till dem, men plötsligt fick hon för sig att jag ju kunde sticka till dockorna... Ganska kul projekt faktiskt, det går ju relativt fort!

Jag improviserade ihop en klänning, och jag gjorde en var till tjejerna, passar alla monster-dockor.
Om du stickar en klänning efter mitt mönster, lämna gärna en länk eller bild så att jag kan se din klänning! Om du skriver om min klänning så glöm inte länka till min blogg!




















STICKAD KLÄNNING TILL MONSTER HIGH

Jag har använt ett garn ur gömmorna, Minicryl (Kinna textil), 25 g = 120 m (stickor 3 rekommenderades på banderollen) och jag stickade med 2,5:or.

Lägg upp 30 maskor (hela klänningen stickas bara med rätstickning).
1. Sticka ett varv.
2. Sticka 20 m, vänd arbetet och sticka tillbaka de 20 m.
3. Sticka 10 m, vänd arbetet och sticka tillbaka de 10 m.
4. Sticka 5 m, vänd arbetet och sticka tillbaka de 5 m.
5. Sticka hela varvet 2 ggr (fram och tillbaka). Det blir lite hål där man vänt, det finns snyggare sätt att sticka förkortade varv, men jag tycker inte att det gör något med de små hålen. (Se Bild 1 hur det ser ut nu).
6. Sticka punkt 2-5 12-13 gånger.
7. Maska av! (Se bild 2 hur det ser ut nu)
8. Sy ihop klänningen nerifrån och upp till ungefär 13-14 maskor kvar.

Monster High-dockorna har ganska breda höfter, extremt smal midja och en rejäl svank, så man behöver snörning, knappar eller kardborre i den övre delen för att kunna dra på klänningen nerifrån och för att klänningen ska sitta tight upptill. Huvudet är också oproportionerligt stort, så man kan inte klä på den vägen heller. (Se bild 3 och 4 hur jag gjorde)


Bild 1

Bild 2


Bild 3

Bild 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar