fredag 23 juli 2010

Grytlappar i dubbelstickning och makramé-armband

Nu är min andra dubbelstickade grytlapp färdig. Jag hade ett diagram jag följde, det var en väldig massa räknande för att få det rätt. Men det blev ganska bra till slut i alla fall. Så här ser den ut på framsidan:


Här är baksidan och även den första schackrutiga grytlappen som är lite mindre.




Jag tror att jag eventuellt bytte färg på fel sätt, men eftersom jag konsekvent gjorde det genom hela arbetet, så syns det inte så mycket...


Några nya makramé-armband har jag också gjort. Döttrarna får varsit blå/rosa och det blå/rosa med pärla är till barnens kusin som fyller år. Sambon fick ett helsvart och har faktiskt haft det på sig, trots viss tvekan... Blå med pärlor är till mig själv.

Jag har ju glömt att skriva vart jag lärt mig göra makramé-armbanden. Jag hittade en pdf på Panduros hemsida. Kolla in den om du är sugen att prova!

5 kommentarer:

  1. Vad fina grytlappar, ovanligt mönster och fina färger. Jag kunde makrame em gång i min barndom, och skulle önska och lära igen. Finns det någon bok om det, på svenska+

    SvaraRadera
  2. Grytlappen är ju helt fantastisk! Enormt snygg och häftig!

    SvaraRadera
  3. Helena: jag gjorde ett litet tillägg i inlägget, panduro har en pdf-fil som jag laddat ner och lärt mig hur man gör just dessa armband.

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga grytlappar!
    Tips på makraméinspiration och material:
    www.rosakompaniet.se

    SvaraRadera