söndag 8 februari 2009

"Gamla" mössor...

I slutet av sommaren 2008 fick jag för mig att jag skulle sticka en basker-mössa till Lillasyster. Hon har haft en (köpt) sån när hon var mindre och var så otroligt söt i den. Jag sökte som en galning på nätet för att hitta det jag ville ha. Det slutade med att jag använde flera olika mönster och knåpade ihop ett eget av dem (som jag tyvärr inte skrev ner... vilken miss...). Söt blev dottern i mössan den enda gången jag lyckades tvinga på henne den. Hon ville absolut inte ha den :-(


(Dockan fick agera modell eftersom barnen inte är hemma just nu :-D)


Storasyster tyckte att den var fin, så jag stickade en till henne också. Hon har inte heller använt den mer än någon gång.



Jag stickade en mössa till mig själv också senare på hösten. Den är också ett hopknåp av mönster. Jag är lite bestämd med vad jag vill ha och hittar inte exakta mönstren, men det ordnar sig ju alltid ändå med lite improvisation.

När jag tvättade den här mössan lärde jag mig nåt nytt: Stickade saker krymper mer på höjden än på bredden. Den hade gärna fått krympa lite på bredden tänkte jag, men det gjorde den inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar