lördag 5 september 2009

Pimp my virknål


Nu har jag testat att förstora greppet på några virknålar! Det var riktigt kul att göra. Jag har inte provvirkat med dem ännu, så jag vet inte om de fungerar, men jag hoppas på det. Jag använde Fimo-lera från Panduro i cerice och turkos. För att veta vilken storlek det är på nålarna så "ristade" jag in siffran i änden på handtaget.

Jag får ofta ont i fingrar och händer när jag virkar längre stunder och jag har provat ergonomiska virknålar från loveknitting, men de var lite för korta för mig som virkar med helhandsgrepp. Så nu blir det spännande att prova mina egna hemgjorda virknålar...

Jag har förresten fått min allra första beställning också!!! Kul! Jag hade på mig min sjal till jobbet en dag och en kollega blev förtjust i den. Hon tittade lite på garner på nätet och bestämde sig för ett som går i vit-blå-svart (samma som jag virkade taggbollen i). Jag som inte riktigt vetat vad jag skulle ta tag i åkte direkt till min lokala garnaffär och handlade! Nu funderar jag bara på hur mycket man kan ta betalt för arbetet??? Kom gärna med tips och råd!

4 kommentarer:

  1. Men vilken smart idé. Jag virkar också med helhandgrepp så detta kanske vore något för mig. Tala gärna om hur du tyckte det kändes att virka med dessa.

    "Bakade" du dom i ugnen tillsammans med virknålen?

    SvaraRadera
  2. Gratulerar till din första beställning! Vad roligt!
    :-)
    Jag har äntligen uppdaterat min blogg efter nästan en månad av nästan noll handarbetande, men så fick jag en nytändning igår kväll. Härligt!

    SvaraRadera
  3. Jag applåderar över din ide med virknålarna och stjäl den utan att blinka, tusen tack du har kommit på lösningen på mina problem med virkfingrar. nu ska här köpas lera.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag provvirkat nålarna lite, känns ganska okej. Jag skulle nog ha gjort dem lite tunnare tror jag.

    Så här gjorde jag: Knåda en rulle. Stick in virknålen i rullen. Rulla slät igen. Rista in nålens storlek i änden. Tryck till leran närmast kroken så att den sluter tätt. In i ugnen enligt anvisningen på leran. Klart!

    SvaraRadera