torsdag 15 oktober 2009

Disktrasor i lingarn

Förra veckan var Lillasyster och jag förkylda och hemma från dagis och jobb. Då var jag "tvungen" att handla lite nytt garn för att ha något kul att göra. Jag har sett flera bloggare (bla Virkaholic och Bessemess) som gjort disktrasor i lingarn och tyckte att det verkade lite kul med så fina disktrasor. Sagt och gjort, jag köpte garnet Linen från Marks & Kattens i min lokala garnaffär.

Det var jättekul att virka så små grejer (går fort) och de blir så fina! Jag hoppas bara att de är bra också. Jag har förstått att de blir bättre ju mer man använder dem.

Jag har använt lite olika mönster som jag har hittat här:
Röd med våffelmönster: tutorial (på grytlappar) hos Annas dagar.
Grön med vågmönster: beskrivning (på en filt) hos Stickig.
Grön med snäckmönster: hittar inte exakt det jag använde men finns många om man googlar...
Röd med X-mönster: mönster här.

Jag har funderingar på att virka disktrasor i julpresent till dagisfröknarna. Eller är det konstigt att ge bort disktrasor? Hmm, jag funderar lite till på det... Ska i alla fall prova vilket mönster som fungerar bäst innan jag virkar fler, så nu ska här tvättas och kokas :-D

6 kommentarer:

  1. Snygga! Och så snygga färger! jag ska nog också ta och göra sådana....så fort mina pulsvärmare är klara som jag har beställning på. Tycker det är perfekta julklappar till dagisfröknarna....du akn ju dessutom göra en proffsig tvättrådslapp till dem.

    SvaraRadera
  2. Tack! Det var Lillasyster som valde färger, det fanns för många snygga, jag kunde inte välja.
    Jag tänkte faktiskt att jag skulle göra snygga lappar och sätta fast i dem med skötselråd på och vad det faktiskt är. Jag tror att de lätt förväxlas med grytlappar annars :-D

    SvaraRadera
  3. Tror också det blir perfekta julklappar! Skriv gärna om funktionen på dem också när du har testat dem, funkar de verkligen? funkar de kommer nog många i min närhet få sådana i julklapp också... :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller just på med 6 st i ofärgat lingarn, samma som dina snäckmönstrade och gissa vad? Dagispresent ;) Varje fröken får en disktrasa och ett par pulsvärmare :)
    Det var otroligt härlig färg på disktrasorna!!

    SvaraRadera
  5. Dom var verkligen jättefina. Egentligen så är det ju en jättefin present att ge bort, men jag själv skulle nog känna lite att jag cementerade könsroller om jag gav bort en disktrasa till en kvinna. Men å andra sidan är dom verkligen jättefina, så fröknarna skulle säkert bli glada.

    SvaraRadera
  6. Jag skulle bli jätteglad för en av disktrasorna i julklapp så det blir nog dagisfröknarna också! Och de kan ju låna ut dem till sina respektive, om de vill! Alla är kanonfina, särskilt den som ni gav bort i middagspresent!

    SvaraRadera