söndag 2 maj 2010

Surdegsbröd

Nu har jag bakat ett nytt surdegsbröd, receptet har jag hittat på bloggen Pain de Martin, jättebra blogg om bakning (framför allt av surdeg). Brödet hette "Ljust bröd på rågsurdeg". Så här ser mitt resultat ut:

Provsmakat har vi också hunnit med, GOTT!!! Det var himla kul att baka den här gången, det var så bra beskrivet hur man skulle göra alla moment. Nu har jag fått blodad tand, ska leta upp något nytt spännande recept och prova nästa helg igen. Det måste göras på helgerna eftersom det är en hel del pyssel, man ska bland annat påbörja baket och låta det stå över natten och sen idag började jag kl 9 och det var klart kl 14... Ja, jag gjorde ju iofs inte så mycket hela tiden, det var jäsningen som tog tid. Men det är värt allt besvär!

2 kommentarer:

  1. Kul med surdeg =) Jag kan tipsa om riddarbageriets bakbok och om brunkebergs, tycker dem har fina recept som inte är alltför krångliga!

    SvaraRadera