fredag 30 april 2010

Mmm...

Det händer inte mycket på handarbetsfronten nu. Min kofta är klar, men måste repas upp en bit. Ja, då är den ju egentligen inte klar förståss... Min sjal skulle inte bli trekantig från början, men den såg avkapad ut när den var färdig, så nu är inte den heller klar utan stickas vidare till en trekantssjal... Jag hoppas garnet kommer att räcka.


Däremot har jag bakat lite onyttigheter som jag måste dela med mig av, nämligen världens godaste Maraboukladdkaka! (Inte världens bästa bild, glasyren blev lite för tjock...)



Smet:
2 dl socker
2 ägg
100 gram Marabou choklad (gärna med "smak")
80 gram margarin
1 3/4 dl vetemjöl
2 msk kakao

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst. Smält chokladen och margarinet. Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet och kakaon. Häll i liten pajform eller form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen. Låt kakan svalna.

Glasyr:
100 gram Marabou choklad (gärna med "smak")
4-5 msk vispgrädde

Gör så här: Smält Marabou chokladen ihop med grädden. Lägg på glasyren när kakan har svalnat.
Jag har provat att göra med nyheten från marabou: passionsfrukt. Jättegott! Mint, daim, apelsinkrokant, schweizernöt fungerar också utmärkt! Antagligen kan man byta ut marabouchokladen mot vilken choklad som helst. Är du sötsugen, så är detta receptet du skall baka med :-D SUPERGOTT!!!

1 kommentar:

  1. Den såg i alla fall tillräckligt god ut för att jag skulle fastna med blicken på den inne hos Medea :-) Mums! Den måste jag prova!

    SvaraRadera