onsdag 11 augusti 2010

Blåbärspaj

På en utflykt nu under semestern, gick vi förbi en massa blåbärsris, fullt med blåbär. På hemvägen kunde vi inte bara gå förbi igen... Även barnen plockade flitigt. Vi bestämde oss för att göra blåbärspaj. Eftersom barnen oftast tycker att det är för surt med bär i alla goda pajer mm, så hittade jag på en egen variant av blåbärspaj, nämligen så här:



Druttens blåbärspajPajdeg:
150 g smör1 dl socker3 dl vetemjöl1 tsk bakpulver
Blanda ingredienserna och tryck ut i en pajform. Förgrädda i 200 grader i 5 minuter.

Lägg på blåbär, ca 2-4 dl.

Smuldeg:3 dl havregryn1/2 dl vetemjöl1 dl strösocker100 g smörsirap
Blanda alla ingredienserna till smuldegen utom sirapen. Lägg smuldegen på blåbären i pajformen. Ringla lite sirap över alltihop. In i ugnen i 200 grader ca 20-25 minuter. Servera med vaniljsås. Sött och gott!




Lite handarbete hinner jag ju också med på semestern. Sista dagen på Drops sommarrea (31/7) kom jag äntligen iväg till en butik som sålde Dropsgarn. Jag har funderat länge på att sticka en kofta i bomullsgarn. Jag hittar som vanligt inget mönster som jag vill göra, utan flera mönster där jag gillar olika delar... Får se om jag får ihop det till slut. Här är en tjuvtitt på den blivande koftan:

Färgen stämmer inte riktigt överens med verkligheten... Garnet är Muskat från Drops, färg 44.

2 kommentarer:

  1. MMMMMMM!
    Vad gott det är med blåbärspaj!

    SvaraRadera
  2. Min "stora" gillar inte heller frukt och bär i pajer mm. Kanske borde jag prova ditt recept.

    SvaraRadera