fredag 30 december 2011

Pysslat som inte är hemligt längre!

I november och december pysslas det en hel del som inte kan bloggas om förrän efter julafton. Här kommer några saker jag har gjort:

Örhängen till Storasyster och berlocker till Lillasyster av fimolera. Smyckesdelarna inköpta på Panduro. Jag har lackat dem med halvblank lack också från Panduro.


Jag har sytt vetekuddar till barnen (Storasyster fick den mörka och Lillasyster den ljusare). Lillasyster har ofta växtvärk och tycker om att ha värmekudden på benen då. Storasyster gillar att värma sig när hon ska sova, så de brukade tjafsa om vem som skulle ha vår gamla vetekudde. Jag köpte vete på Granngården, en säck med 25 kg vete. Jag tänkte att det skulle gå åt en hel del och så kan jag sy "gåbortpresenter" också. Innerkuddarna är sydda av ett gammalt lakan, jag valde att sy olika fack för veten, för att den inte ska glida runt så mycket. Yttertygerna är från IKEA.

Virkade bokmärken, mönster från Ravelry. Hade inte riktigt så fina pärlor som de i mönstret, men jag gillar dem ändå.







En jobbarkompis har en Schnauser som hon berättade är lite frusen. Det blir ett kul och snabbt projekt tänkte jag, att sticka en hundtröja till C. Han har fått prova ett par gånger under arbetets gång, det var inte så snabbt och lätt som jag trott. Just nu kan jag inte hitta mönstret jag använt, jag googlade och tog ett som verkade lagom till en mellanschnauser. Gosehunden på bilden är mycket mindre än C, jag har inte sett den färdiga tröjan på C ännu. Ska be kollegan fota honom och skicka till mig! Jag har använt dubbelt garn av Svarta Fårets Jumbo Raggsocksgarn och stickor nr 9.

Jag har bakat surdegsbröd igen, ett valnötsbröd. Det blir så himla gott! Jag använde recept från Pain de Martin. Mycket goda frukostar under julhelgen blev det!






De här hemgjorda presenterna gav jag till Denice med bloggen Mina Pyssligheter i adventskalenderpaket:

Julkort att öppna på julafton, där jag avslöjade att det var jag som hade gjort adventskalendern (vilket jag visserligen tror att hon avslöjat mycket tidigare). Idén att göra text av ståltråd hittade jag via Pysselstafetten hos Sagolikt Pyssel.








En sådan här serietidningsjulgran gjorde jag tidigare i år. Hur man gör lärde jag mig av en arbetskamrat! Tidningarna inköpta på loppis, guldpappret är som lite tjockare folie, vet inte vart jag köpt det, skulle gärna vilja ha mer...
Jag har gjort ljus av gamla kaffekoppar köpta på loppis. Inspiration har jag hittat på en massa olika ställen, på nätet, i en butik mm. Ljusmassa, vekar, ljushållare och lim är köpt på Panduro. Ljusfärg köpt HÄR. Om du ska göra egna är ett tips att inte fylla koppen ända upp på en gång. Det blir ofta en grop runt veken som man kan slippa om man häller på en omgång till när den första stelnat!
Armband av makramé har jag gjort många gånger förut. Vaxad bomullstråd är köpt på Panduro, pärlor var sådana jag hade hemma sedan tidigare.
Denice fick också berlocker av fimolera, likadana som Lillasyster fick, se bilden ovan. Men de är nog inte lackade nu när jag tänker efter...


Jag har virkat en Princesstårta runt ett måttband. Jag följde mönstret i Mia Bengtssons första bok "Virka Amigurumi". Jag lämnade ett litet hål för måttbandet bara. Satte en liten pärla i rosen också. Bomullsgarn hade jag hemma.
Disktrasan är virkad i Marks och Kattens Linen. Mönstret är mormorsränder och man kan se hur man gör HÄR.
Lucian och tomten är Mop Top-mascots och virkade efter DETTA mönster. Jag är så himla nöjda med dem, de blev verkligen supersöta! Jag önskar att jag orkade göra ett par till mig själv också...

Jag stickade varsit par tofflor och tovade i tvättmaskinen till Denices barn. Ullgarnet har jag dels fått av Svärmor och dels köpt själv för många år sedan på Symässan. Mönstret jag utgick ifrån är Fröken C´s tovade tofflor, chansade lite på storleken bara.
Pulsvärmar-mönstret är från boken "Pulsvärmare, en inspirationsbok" av Birgitta Adolfsson. Jag hoppade bara över en "krås-kant. Garnet är Drops Alpaca, som jag faktiskt fick i julklapp i adventskalenderbytet förra året! Jag har likadana själv.
När jag stickade julgranskulorna utgick jag från DETTA mönster. Jag gjorde dock kulorna mindre. Mönstret på hjärtana (/hjärtanen, vad sjutton heter det egentligen?) har jag ritat själv.
Torgvantarna med ugglor på har jag knåpat ihop efter eget huvud, inspiration har jag hittat på många olika sidor på nätet. Mönster på ugglor kan man hitta många olika på Ravelry (du måste vara medlem, men det kostar inget). Jag sydde på små pärlor som ögon. Garnet är Järbo Raggi Batik.

Bokomslag sytt efter mitt eget mönster, men denna gång sydde jag på snedslå som kant för att det skulle bli lite snyggare, en knapp och ett gummiband håller ihop boken bättre. Tyget är rester från mina soffkuddar, från Åhléns.
Virkat bokmärke med pärla och tofs hittade jag mönster på HÄR. Jag hade inte riktigt så fina pärlor som i mönstret dock...
Necessären har jag sytt många av tidigare, hur man gör hittar du HÄR. Jag brukar lägga till en liten ögla på ena eller båda sidorna. Tyget kommer från Åhléns och är vaxad bomull.

2 kommentarer:

  1. Oj vilket matnyttigt inlägg! Det får jag nog spara och gå tillbaka till med jämna mellanrum.
    Tack för alla tips.
    Gott slut.

    SvaraRadera
  2. Fatta vad fina saker jag fått!! Jag älskar dem allihop, och det har varit lycka varje dag. Jag kan inte förstå hur du hunnit med. Tack än en gång! Kram!

    SvaraRadera